Návrat do škol, děti a peníze (Finanční gramotnost dětí)

Prázdniny jsme si užili a teď je čas posunout se dál. Děti jdou o stupeň výše a s tím se pojí zvýšené náklady pro všechny rodiče. Placení kroužků, učebnic, sešitů, pastelek, propisek, pravítek a dalších mnoha věcí. Děti chtějí mít hezké oblečení, nejnovější trendy boty nebo telefon.

Jako by nestačilo, že letošní rozpočet trápí zvyšování cen v obchodech, zvýšené platby za energie či nájemné. A to z toho ještě nejsme venku, utahování kohoutů ekonomiky se nese se zvýšeným rizikem ekonomického poklesu, či dokonce krize.

Naštěstí je každá nesnáze zároveň příležitostí. Už dlouho se nám totiž nenaskytla tak zajímavá příležitost, jak učit děti finanční gramotnosti, než právě dnes. Na školu spoléhat nelze, takže hodnotu věcí, peněz, finanční plánování a další ekonomické dovednosti musíme děti učit sami. Čím dříve, tím lépe. Až totiž za 5 nebo 10 let přijde další krize, budou dobře připraveni.

Jak na to?

Vždy záleží na věku dítěte, ale řekněme si modelový příklad ze střední školy, 15 -18 let.
1) Vysvětlení proč
V klidu si s dětmi sedneme a vše vysvětlíme. Jaká je situace ve světě, u nás a co se děje s penězi, s cenami a jak je důležitá osobní odpovědnost každého jedince. Vysvětlení by mělo končit pozitivně. Pokud se člověk chová odpovědně a o věcech přemýšlí, zvládnout se dá vše.
2) Společné plánování
Navrhneme si s dětmi finanční plán návratu do školy. Stačí papír, tužka a společně si tam napsat, co vše bude dítě potřebovat, nebo chtít. Fantazii se meze nekladou, bez limitů. Ke každé položce společně odhadneme cenu a vše na konci sečteme. Dětem celou akci podáváme jako hru.
3) Určení priority
Dále si určíme priority a ty si označíme, třeba zvýrazňovačem. Např. učebnice, povinné kroužky, sešity, psací potřeby.
4) Rozpočet
Řekněme, že tam kromě učebnic bude i nový telefon, boty a kalhoty. Konečný náklad někde mezi 20-40 tisíci Kč. Vysvětlíme, že maximální částka není možná a zadáme rozumný rozpočet, např. 5-15 tisíc Kč. Zdůrazníme, že první je potřeba pokrýt zvýrazněné položky a pak až vše ostatní.
5) Předání odpovědnosti
Celou finanční částku dáme dítěti s tím, že odteď je začátek školy a koupě nového vybavení jeho odpovědnost. I když půjde do obchodu s námi, konečný výběr a platba bude na dítěti.
6) Průběžná kontrola
Zakoupené položky na konci dne vždy společně zaznamenáme a porovnáváme, jak jsme se trefili do odhadnuté ceny a kolik z rozpočtu dítěti zbývá. Hodně chválíme, oslavujeme dílčí úspěchy.
7) Vyhodnocení a pochvala
Na konci by měly být všechny zvýrazněné položky pokryty a rozpočet by měl být alespoň blízko původnímu plánu. Ať to dopadlo jakkoli, je potřeba to oslavit, zakončit celou vzdělávací akci pozitivně a společně si shrnout, co jsme se naučili. Pokud zbyly peníze, ale chybí např. 3000Kč na nejnovější tenisky, můžeme dětem nabídnout, že na zbývající částku přidáme půlku a na druhou si budou muset ušetřit z kapesného nebo z brigády.

Finance jsou hra a čím dříve se ji člověk začne učit, tím se mu bude v životě dařit lépe. A rozhodně by před dětmi neměly být tabu, o kterém se nemluví. Peníze sice nejsou nejdůležitější věcí na světě, ale ovlivňují spoustu důležitého.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Penzijní reforma, aneb nemáme peníze (Ekonomika, Makroekonomie)

Umělá inteligence Chat GPT (AI, Digitalizace)

Vánoce a vyhodnocení roku 2022